دسترسی همگانی(OPAC) نام کتابخانه در اوپک

جداسازی و شناسایی باکتریوفاژهای مؤثر بر کلبسیلاهای مقاوم به کلیستین (1400) / حافظی بیرگانی ، زهرا، نویسنده
نوع مدرک:متون چاپی
سرشناسهحافظی بیرگانی ، زهرا، نویسنده
رده‌بندی کنگره :‭BIO microb ‭12 1400
عنوان :جداسازی و شناسایی باکتریوفاژهای مؤثر بر کلبسیلاهای مقاوم به کلیستین
عنوان موازی :Isolation and identification of bacteriophage against colistin-resistant Klebsiella strains
ناشر:دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی: اصفهان
سال نشر :1400
صفحه شمار:س، 65ص
شابک/شاپا24135
یادداشتپایان نامه کارشناسی ارشد: رشته میکروبیولوژی گرایش میکروب های بیماری زا
شناسه افزوده :قاسمی ، مهدی، استاد راهنما
شکری ، داریوش، استاد راهنما
مرادی ، مریم، استاد مشاور
توصیفگرهافاژتراپی  مقاومت آنتی‌بیوتیکی  کلیستین  کلبسیلا  باکتریوفاژ  Phage therapy  Antibiotic resistance  colistin  Klebsiella  Bacteriophage
چکیده :زمینه و اهداف: یکی از مهم‌ترین مشکلات بهداشت جهانی در دهه اخیر، شیوع روزافزون عفونت‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک از جمله باکتری‌های خانواده انتروباکتریاسه به‌خصوص سویه کلبسیلا پنومونیه است. استفاده بیش از حد از داروهای آنتی باکتریال، منجر به افزایش مقاومت به چند دارو و تغییر در جمعیت باکتری در بیماران می‌شود. باکتری‌های گرم منفی مانند کلبسیلا پنومونیه با بیان بتالاکتامازهای وسیع‌الطیف (ESBL) به آنتی‌بیوتیک‌هایی از جمله کلیستین که جز آخرین خطوط درمانی هستند مقاوم شده و نمی‌توان از این آنتی‌بیوتیک‌ها برای کنترل عفونت استفاده کرد. با توجه به شیوع فزاینده عفونت‌های مقاوم به چند دارو، مشکلات درمانی و درمان طولانی مدت منجر به تولید داروهای ضد باکتریایی جدید با بازده بالا با عوارض جانبی پاِئین و هزینه‌های به صرفه برای درمان عفونت‌های مقاوم به چند دارو می‌باشد. یکی از گزینه‌های درمانی به عنوان جایگزین آنتی بیوتیک ها، ویروس‌های باکتریایی یا باکتریوفاژها هستند. هدف از مطالعه حاضر، غربالگری و جداسازی باکتریوفاژ لیتیک علیه نمونه‌های بالینی جداشده از سویه‌های کلبسیلا پنومونیه مقاوم به آنتی‌بیوتیک کلیستین از فاضلاب است.
مواد و روش کار: نمونه‌های بالینی کلبسیلا پنومونیه از دی ماه 1398 تا شهریور 1399 از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اصفهان جداسازی و شناسایی شدند. با استفاده از روش تست حساسیت آنتی‌بیوتیکی (آنتی بیوگرام) و روش تست E-TEST میزان مقاومت به کلیستین برای تعیین الگوی مقاومت ایزوله‌ها نسبت به آنتی‌بیوتیک‌های مختلف استفاده شد. سویه‌هایی با مقاومت چند دارویی و سویه‌های مقاوم به کلیستین تست شده و برای بررسی اثر فاژ ایزوله شده انتخاب شدند. برای جداسازی باکتریوفاژ نمونه‌برداری از تصفیه‌خانه آب و فاضلاب جنوب اصفهان انجام شد. پس از غنی‌سازی اولیه، باکتریوفاژ ایزوله شده و سپس خالص سازی، غنی سازی ثانویه و رنگ‌آمیزی، مورفولوژی باکتریوفاژ با میکروسکوپ الکترونی گذاره (TEM) مشخص گردید. تست‌های شناسایی فاژ شامل محدوده میزبانی و مراحل رشد و تست حساسیت دما و تست حساسیت pH انجام شد.
یافته‌ها: بررسی تصاویر (TEM) نشان داد که فاژدارای سر بیست وجهی و دم غیر قابل انقباض و طویل و متعلق به خانواده سیفوویریده می‌باشد. از بین 10 سویه منتخبکلبسیلا پنومونیه که به کلیستین مقاومت داشتند فاژ ایزوله شده توانست 6 سویه را لیز کند. همچنین باکتریوفاژ جداسازی شده فعالیت ضد باکتریایی خود را در pH بین 3 الی 9 و دمای 20- تا 45 درجه سانتی‌گراد حفظ نمود.
نتیجه‌گیری: تشکیل پلاک‌های شفاف، قدرت لیز کنندگی بالای فاژ را نشان می‌دهد، بنابراین پتانسیل خوبی برای آزمایش و آنالیزهای بیشتر برای استفاده‌های بالینی به عنوان عامل درمانی را در آینده دارد
لینک ثابت رکورد:../opac/index.php?lvl=record_display&id=13284
زبان مدرک :فارسی
شماره ثبتشماره بازیابینام عام موادمحل نگهداریوضعیت ثبتوضعیت امانت
24135‭BIO microb ‭12 1400 پایان‌نامهدانشگاه شهید اشرفی اصفهانیاسناد مرجعغیر قابل امانت

کاربران آنلاین :17