دسترسی همگانی(OPAC) نام کتابخانه در اوپک

طراحی مجموعه اقامتی - پذیرایی با بهره گیری از الگوی پرومناد(سیر و گردش) و رویکرد معماری میان افزا (نمونه موردی: بافت فرسوده محدوده جنوب شرقی میدان نقش جهان) (1401) / باقری انارکی ، امید، نویسنده
نوع مدرک:متون چاپی
سرشناسهباقری انارکی ، امید، نویسنده
رده‌بندی کنگره :‭ARC ‭103
عنوان :طراحی مجموعه اقامتی - پذیرایی با بهره گیری از الگوی پرومناد(سیر و گردش) و رویکرد معماری میان افزا (نمونه موردی: بافت فرسوده محدوده جنوب شرقی میدان نقش جهان)
عنوان موازی :The design of the accommodation-reception complex using the Promenade pattern (walking and strolling) and the interactive architectural environment (case example: worn-out texture of the southeast area of Naqsh Jahan square)
ناشر:دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی: اصفهان
سال نشر :1401
صفحه شمار:78ص
شابک/شاپا24614
یادداشتپایان نامه کارشناسی ارشد: رشته معماری گرایش معماری
شناسه افزوده :جهانگیری ، علی اکبر، استاد مشاور
کاراحمدی ، مهران، استاد راهنما
توصیفگرهاپرومناد(سیر وگردش)، معماری میان¬افزا، بافت فرسوده  promenade, Intermediate architecture, worn textur
چکیده :یکی از معضلات بافت¬های شهری که گریبان گیر اغلب شهرهای ایران می باشد مسئله فرسودگی است که در مناطق تاریخی شهرها بیشتر است. شهر اصفهان با مساحت 2304 هکتار بافت فرسوده و منطقه 3 با مساحت تقریبی 300 هکتار بافت فرسوده که بخش وسیعی از بافت تاریخی شهر است. این بافت به جهت اینکه توسط یکی از خیابان¬های اصلی شهر به میدان نقش جهان منتهی می¬شود دارای حجم زیادی از ترافیک سواره و رفت و آمد پیاده است در حالی که پاسخگوی این حجم از تقاضا نیست به همین دلیل دچار لطماتی شده که می¬بایست آنها را برطرف نمود و از طرفی می¬بایست ارزش های تاریخی حفظ شده و نیازهای ساکنین امروز هم مرتفع شود.
با بررسی¬ و شناخت بافت فرسوده می¬توان لکه¬های ناکارآمدی که در محله باعث اغتشاش بصری شده¬اند و گذرهایی که نفوذپذیری را مشکل و ریزدانگی که مانع از توسعه منطقی بافت می¬شود را مشخص و با شناخت کافی از معماری میان¬افزا در جهت طراحی برای رفع این مشکلات اقدام کرد. سعی بر این بوده به رویکردهای مختلف معماری میان افزا پرداخته شود و روش های به¬کارگیری آن در بافت¬های تاریخی با نمونه¬های موردی داخلی و خارجی به تصویر کشیده ¬شود.
شناخت و به کارگیری الگوی پرومناد پویایی را برای ما به ارمغان خواهد آورد و یک رابطه دو سویه¬ای با رویکرد معماری میان افزا به وجود خواهد آمد از طرفی معماری میان افزا سعی بر سازگاری با محیط و سکون دارد و الگوی پرومناد سیر و گردش و پویایی را به جریان خواهد انداخت. هدف از پژوهش: طراحی مجموعه اقامتی – پذیرایی، شناخت معماری پرومناد و به کار بستن الگوهایی جهت طراحی مجموعه فوق الذکر و بررسی رویکرد معماری میان افزا و استخراج الگوهای مناسب از آن برای طراحی. روش پژوهش توصیفی_ تحلیلی و مورد پژوهی است؛ با عنایت به مسئله پژوهش که از نظر هدف کاربردی و توسعه¬ای است سعی شده تا شاخص¬های بافت فرسوده بصورت بازدید میدانی بررسی و مولفه های آن از طریق مطالعات کتب و مقالات معتبر مورد فهم قرار گیرد. نتیجه حاصل از این پژوهش بر این اصل تأکید دارند که ساختار جدید میان¬افزا می¬بایست با زمینه تاریخی و بناهای مجاور سازگار باشد، البته این به معنای تقلید صرف از معماری گذشته نیست و بنای جدید باید انعکاس دهنده معماری معاصر خود نیز باشد در عین حال استفاده از الگوی پرومناد می¬تواند حیات و سرزندگی، پویایی و حرکت را در بافت به وجود آورد
لینک ثابت رکورد:../opac/index.php?lvl=record_display&id=13689
زبان مدرک :فارسی
شماره ثبتشماره بازیابینام عام موادمحل نگهداریوضعیت ثبتوضعیت امانت
24614‭ARC ‭103 پایان‌نامهدانشگاه شهید اشرفی اصفهانیاسناد مرجعغیر قابل امانت

کاربران آنلاین :12