دسترسی همگانی(OPAC) نام کتابخانه در اوپک

اثربخشی غنی‌سازی زندگی زناشویی براساس مدل انریچ بر تعهد زناشویی و صمیمیت زوجین در شهر اصفهان (1401) / ابراهیمی یحیی آبادی ، منیژه، نویسنده
نوع مدرک:متون چاپی
سرشناسهابراهیمی یحیی آبادی ، منیژه، نویسنده
رده‌بندی کنگره :‭C F ‭50
عنوان :اثربخشی غنی‌سازی زندگی زناشویی براساس مدل انریچ بر تعهد زناشویی و صمیمیت زوجین در شهر اصفهان
عنوان موازی :The Effects of Couple Enrichment Training on are marital commitment and couple's intimacy in Isfahan city
ناشر:دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی: اصفهان
سال نشر :1401
صفحه شمار:108ص
شابک/شاپا24746
یادداشتپایان‌نامه کارشناسی ارشد: رشته مشاوره گرایش مشاوره خانواده
شناسه افزوده :جلوانی ، راضیه، استاد راهنما
توصیفگرهاغنی‌سازی زندگی زناشویی بر اساس مدل انریچ -تعهدزناشویی-صمیمیت زناشویی-زوجی  enrichment of married life based on Enrich model - marital commitment - marital intimacy – couple
چکیده :هدف: از جمله متغیرهای مهم در مطالعات زندگی زناشویی، تعهد زناشویی و صمیمیت زوجین است. این دو متغیر جایگاه برجسته‌ای را در مطالعه ازدواج و زندگی زناشویی به خود اختصاص داده و با تلاش زوجین در رابطه زناشویی ایجاد می‌شوند. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش غنی‌سازی زندگی زناشویی براساس مدل انریچ بر تعهد زناشویی و صمیمیت زوجین شهر اصفهان انجام گرفت.
روش پژوهش: روش پژوهش حاضر، روش نیمه آزمایشی، با گروه کنترل و آزمایش است. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی زوجین بین 18 تا 35 سال شهر اصفهان بودند که در نیمه اول سال 1401 به مرکز مشاوره آوای امید شهر اصفهان مراجعه کرده بودند و با توجه به ملاک های ورود به پژوهش 30 زوج به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابتدا شرکت‌کنندگان پرسش‌نامه‌های تعهد زناشویی آدامز و جونز (DCI) و صمیمیت زوجین باگاروزی (MIQ) برای پیش‌آزمون را تکمیل کردند، سپس شش جلسه، آموزش غنی‌سازی زوجین براساس مدل انریچ در گروه آزمایش برگزار شد و پس از اتمام جلسات مجددا افراد پرسش‌نامه‌ها را برای پس‌آزمون تکمیل کردند. پس از بررسی پیش‌فرض‌های تحلیل کواریانس، داده‌های جمع‌آوری شده به روش تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرم‌افزار SPSS26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که بین دو گروه در نمرات تعهد زناشویی و صمیمیت زوجین تفاوت معناداری وجود دارد (863/127=F و 182/100=F و 01 / 0 > P). به‌طوری که آموزش غنی‌سازی زندگی زناشویی براساس مدل انریچ (1991) توانسته است باعث افزایش معنادار میانگین نمرات تعهد زناشویی و صمیمیت زوجین می‌شود.. همچنین تفاوت بین میانگین باقیمانده نمرات صمیمیت زناشویی زوجین در دو گروه آزمایش و کنترل پس از مهار تاثیر پیش‌آزمون معنی دار است (01 / 0 > P) و میزان این تاثیر گروهی 826/0 بوده است. به عبارت دیگر، نزدیک به 86% از تفاوت‌های ایجاد شده در متغیر وابسته (صمیمیت زوجین) به تاثیر متغیر مستقل (آموزش غنی‌سازی زندگی زناشویی براساس مدل انریچ (1991)) مربوط است.
نتایج: نتایج حاصل از تجزیه وتحلیل داده‌ها در سطح آمار استنباطی نشان داد که آموزش غنی‌سازی زندگی زناشویی براساس مدل انریچ (1991) بر افزایش تعهد زناشویی و صمیمیت زوجین موثر است (01/0P<)
لینک ثابت رکورد:../opac/index.php?lvl=record_display&id=13812
زبان مدرک :فارسی
شماره ثبتشماره بازیابینام عام موادمحل نگهداریوضعیت ثبتوضعیت امانت
24746‭C F ‭50 پایان‌نامهدانشگاه شهید اشرفی اصفهانیاسناد مرجعغیر قابل امانت

کاربران آنلاین :7