دسترسی همگانی(OPAC) نام کتابخانه در اوپک

ارتقا کیفیت پساب تصفیه خانه های فاضلاب با استفاده از روش های بیولوژیکی و تکمیلی (مطالعه موردی تصفیه¬خانه فاضلاب سپاهان شهر) (1399) / فرازمند ، محمد، نویسنده
نوع مدرک:متون چاپی
سرشناسهفرازمند ، محمد، نویسنده
رده‌بندی کنگره :‭CIVIL str ‭44 1399
عنوان :ارتقا کیفیت پساب تصفیه خانه های فاضلاب با استفاده از روش های بیولوژیکی و تکمیلی (مطالعه موردی تصفیه¬خانه فاضلاب سپاهان شهر)
عنوان موازی :Improving the Quality of Wastewater Treatment Plants Effluents using Biological and Complementary Methods (Case Study of Sepahanshahr Sewage Refinery)
ناشر:دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی: اصفهان
سال نشر :1399
صفحه شمار:د، 115ص
شابک/شاپا23542
یادداشتپایان نامه کارشناسی ارشد: آب و سازه های هیدرولیکی
شناسه افزوده :ایزدی نیا ، الهام، استاد راهنما
توصیفگرهاتصفیه خانه فاضلاب  عدسک آبی  فلزات سنگین  Wastewater treatment plant  Lemna  Heavy metals
چکیده :تصفیه فاضلاب به¬منظور حفاظت از محیط¬زیست و منابع آب همواره مورد توجه مسئولین قرار دارد. برای رسیدن به این هدف بهره¬¬برداری از تأسیسات فاضلاب خصوصاً تصفیه¬خانه¬های فاضلاب در اولویت قرار دارند. اما روش¬های پیش¬تصفیه (آشغال¬گیر، دانه¬گیر) و ته¬نشینی اولیه، حتی با اضافه کردن مواد شیمیایی برای فراهم کردن پسابی که بتوان آن را با ایمنی در محیط¬زیست رها کرد کافی نست. بنابراین برای حذف جامدات معلق و مواد آلی محلول که از تصفیه مقدماتی عبور کرده¬اند از فرآیندهای بیولوژیکی استفاده می-شود. در این فرآیند باکتری¬ها مواد آلی موجود در فاضلاب را به عنوان منبع تغذیه استفاده می¬کنند و به این طریق میکروارگانیسم¬ها از چرخه پساب حذف می¬شود. در این راستا تصفیه‌خانه فاضلاب سپاهان‌شهر به عنوان پایلوت انتخاب گردید و تلاش شد تا ابتدا مشکلات مهندسی آن مشخص گردد و سپس تاثیر عدسک آبی به عنوان گیاه پالاینده در حوضچه‌های ته‌نشینی اندازه‌گیری شود و همچنین باکتری‌های باسیلوس، کلبسیلا و استرپتومایسس در کیفیت پساب به صورت آزمایشگاهی مورد مطالعه قرار گیرد. به کمک بازدیدها و مطالعات میدانی در تصفیه‌خانه فاضلاب سپاهان‌شهر مواردی از نقصان‌ها و مشکلات پنهان مکانیکی و مهندسی مشخص شد، و در اولین اقدام واحد آشغال¬گیر مکانیکی در تصفیه‌خانه نصب گردید و جایگزین آشغال¬گیر دستی شد. سایر نواقص مشخص شده عبارت از: غیر استاندارد بودن آشغالگیر سبدی، عدم وجود واحد دانه‌گیری، کمبود بلوئر در حوضچه‌های هوادهی و ناایمن بودن محیط کار، است. بعد از آن برای بهبود کیفیت پساب تا حدی که بتوان آن را بدون دغدغه¬های محیط¬زیستی و بهداشتی در حد بالای استانداردهای جهانی وبین¬المللی در کشاورزی و صنعت استفاده کرد، باید به تصفیه تکمیلی روی آورد. یکی از روش¬های ارزان¬قیمت در تصفیه تکمیلی و پیشرفته استفاده از گیاهان آبزی همچون عدسک آبی به عنوان پالاینده در تصفیه پیشرفته است. عدسک آبی با نام علمی Lemna minor یک گیاه نهان¬دانه و جزء گیاهان آبزی است. این گیاه عناصر غذایی و شیمیایی موجود در محل کشت را به خود جذب می¬کند. بنابراین از آن به عنوان پالاینده و همچنین مدل آزمایشگاهی برای بررسی پاسخ¬های القاء شده توسط فلزات سنگین و حذف آلودگی¬های پساب استفاده می¬شود.
در این تحقیق عدسک آبی را به عنوان پالاینده به یکی از چهار حوضچه¬های ته¬نشینی اضافه گردید و تست-هایی از مقدار BOD ,COD ,TSS و فلزات سنگین در روزهای اول، پنجم و دهم گرفته ¬شد و با دیگر حوضچه¬ها مقایسه ¬گردید. در انتهای روز دهم بالای 50¬% از فلزات سنگین و حدود 5¬% از BOD ,COD پساب حذف گردید و کیفیت پساب آن از دیگر حوضچه¬های شاهد به مراتب بالاتر بود
لینک ثابت رکورد:../opac/index.php?lvl=record_display&id=12803
زبان مدرک :فارسی
شماره ثبتشماره بازیابینام عام موادمحل نگهداریوضعیت ثبتوضعیت امانت
23542‭CIVIL str ‭44 1399 پایان‌نامهدانشگاه شهید اشرفی اصفهانیاسناد مرجعغیر قابل امانت

کاربران آنلاین :23