دسترسی همگانی(OPAC) نام کتابخانه در اوپک

بهبود تأخیر ارسال مسیریابی در شبکه‌های اجتماعی با گره‌های خودخواه (1400) / توسلی کفرانی ، روح اله، نویسنده
نوع مدرک:متون چاپی
سرشناسهتوسلی کفرانی ، روح اله، نویسنده
رده‌بندی کنگره :‭COM soft ‭44 1400
عنوان :بهبود تأخیر ارسال مسیریابی در شبکه‌های اجتماعی با گره‌های خودخواه
عنوان موازی :Improving routing transmission delay in social networks with selfish nodes
ناشر:دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی: اصفهان
سال نشر :1400
صفحه شمار:ح، 73ص
شابک/شاپا24329
یادداشتپایان‌نامه کارشناسی ارشد: مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار
شناسه افزوده :اخوان بی تقصیر ، سعید، استاد راهنما
توصیفگرهاشبکه‌های اجتماعی  مسیریابی  گره‌های خودخواه  تأخیر ارسال  Social Networks  Routing  Selfish Nodes  Transmission Delay
چکیده :گره‌های موجود در یک شبکه موردی علاوه بر اینکه از مزایای این نوع شبکه بهره می‌برند، وظیفه بازارسال پیام‌های سایر گره‌های حاضر در شبکه برای رساندن پیام از ارسال‌کننده به گیرنده را نیز بر عهده دارند؛ بنابراین مسیریابی در شبکه‌های موردی وابسته به گره‌های حاضر در شبکه و میزان همکاری این گره‌ها در بازارسال پیام‌ها است. از طرفی در شبکه‌های موردی سیار، گره‌ها با محدودیت منابع (انرژی، حافظه و ...) روبرو هستند که این امر موجب بروز رفتارهای خودخواهانه از طرف گره‌ها در بازارسال پیام‌ها می‌شود.
اهمیت شناسایی گره‌های خودخواه در شبکه ناشی از این موضوع است که رفتارهای خودخواهانه گره‌ها در بازارسال پیام‌ها منجر به پایین آمدن نرخ تحویل بسته‌ها در شبکه و در نتیجه پایین آمدن کارایی کلی شبکه می‌شود. از طرفی حذف گره‌های خودخواه از فرایند انتقال بسته‌ها نیز به نحوی دیگر باعث پایین آمدن کارایی شبکه می‌شوند، چراکه کاهش تعداد گره‌های قابل‌اطمینان در شبکه نیز منجر به پایین آمدن کارائی شبکه به دلیل ایجاد ازدحام در گره‌های همکار و پرشدن ظرفیت منابع تخصیص‌داده‌شده توسط این گره‌ها می‌شود.
در این پژوهش با بررسی روش‌های مسیریابی در شبکه‌های موردی سیار و بررسی روش‌های تشخیص گره‌های خودخواه و همچنین بررسی روش‌های برخورد با گره‌های خودخواه، راه حل حذف گره‌های خودخواه از فرآیند مسیریابی، برای رفع مشکل بروز رفتار خودخواهانه در شبکه‌های اجتماعی ارائه شده است که موجب کاهش طول مسیر طی شده توسط پیام در شبکه و در نتیجه کاهش تأخیر ارسال بسته‌ها در شبکه می‌شود.
پس از تجزیه و تحلیل و انجام محاسبات روی داده‌های شبکه‌های مختلف با استفاده از راه‌حل مذکور در نرم‌افزارهای گفی و اکسل و مقایسه خروجی آن با محاسبات مشابه بدون استفاده از این راه‌حل، این نتیجه حاصل شد که استفاده از روش مذکور برای مسیریابی می‌تواند موجب کاهش تأخیر ارسال بسته‌ها و همچنین اصلاح الگوی رشد تأخیر در شبکه، نسبت به مسیریابی بدون استفاده از روش ارائه شده گردد
لینک ثابت رکورد:../opac/index.php?lvl=record_display&id=13404
زبان مدرک :فارسی
شماره ثبتشماره بازیابینام عام موادمحل نگهداریوضعیت ثبتوضعیت امانت
24329‭COM soft ‭44 1400 پایان‌نامهدانشگاه شهید اشرفی اصفهانیاسناد مرجعغیر قابل امانت

کاربران آنلاین :29