دسترسی همگانی(OPAC) نام کتابخانه در اوپک

اندازه گیری و تحلیل حباب عقلائی در شاخص قیمت شرکت های سیمانی فعال در بورس تهران (1400) / قربانی ، محمدحسین، نویسنده
نوع مدرک:متون چاپی
سرشناسهقربانی ، محمدحسین، نویسنده
رده‌بندی کنگره :‭ACC ‭154
عنوان :اندازه گیری و تحلیل حباب عقلائی در شاخص قیمت شرکت های سیمانی فعال در بورس تهران
عنوان موازی :Measurement And Analysis of Rational Bubble In The Price Index of Cement Companies Active In Tehran Stock Exchange
ناشر:دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی: اصفهان
سال نشر :1400
صفحه شمار:76ص
شابک/شاپا24388
یادداشتپایان نامه کارشناسی ارشد :رشته حسابداری گرایش حسابداری
شناسه افزوده :یادگاری ، سعید، استاد راهنما
توصیفگرهاحباب قيمت، حباب عقلائی، فيلتر کالمن، فضای حالت، شرکت های سیمانی، بورس اوراق بهادار تهران  Price Bubble, Rational Bubble, Kalman Filter, State Space, Cement Companies, Tehran Stock Exchange.
چکیده :نوسانات قیمت سیمان در برخی از کشورها، از جمله ایران، طی سالیان اخیر یکی ازمهم ترین چالش¬های مبنایی بازار سیمان و اقتصاد کشور بوده است، به¬طوری¬که در یک دوره افزایش قابل ملاحظه در قیمت سیمان به¬وجود آمده و در دوره دیگر کاهش و یا ثبات نسبتاً زیاد و فراگیر بر قیمت سیمان حاکم بوده است. انحراف در تخصیص منابع اقتصادی، تغییر رفتار مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سهام داران و تشدید نقل و انتقال سرمایه در بازار دارایی¬ها از پیامدهای مهم نوسان و یا حباب قیمت سیمان است که در سالیان اخیر تشخیص و کنترل آن به موضوع بسیار مهم در عرصه سیاست¬های پولی تبدیل شده است.
در این پژوهش قیمت واقعی سیمان طی دوره 1395 تا 1399 با استفاده از داده¬های سالانه و با بکارگیری فرم فضای حالت الگوسازی می¬شود. سپس با به کارگیری فیلتر کالمن حباب قیمت از این الگو استخراج می¬گردد. در ادامه، با استفاده از حباب استخراج شده، عوامل مؤثر بر آن از طریق روش حداقل مربعات معمولی برآورد می¬گردند. بدین منظور از متغیرهای نقدینگی واقعی، شاخص قیمت سهام و سود خالص سالیانه به عنوان عوامل تأثیرگذار بر حباب قیمت سیمان استفاده می¬شود.
نتایج تحلیل¬های انجام شده وجود حباب را در قیمت سیمان تأیید می¬کند. این نتایج حاکی از آن است که قسمتی از نوسانات قیمت سیمان توسط حباب قیمت سیمان توضیح داده می¬شود و متغیرهای سودخالص سالیانه تأثیری مثبت و معنادار و شاخص قیمت سهام اثر منفی بر آن دارد
لینک ثابت رکورد:../opac/index.php?lvl=record_display&id=13463
زبان مدرک :فارسی
شماره ثبتشماره بازیابینام عام موادمحل نگهداریوضعیت ثبتوضعیت امانت
24388‭ACC ‭154 پایان‌نامهدانشگاه شهید اشرفی اصفهانیاسناد مرجعغیر قابل امانت

کاربران آنلاین :26