دسترسی همگانی(OPAC) نام کتابخانه در اوپک

ارتباط چندشکلی ژنتیکی miR-32 C>A (rs7041716) با خطر ابتلا به سرطان سینه (1401) / امیرآبادی ، سیده زهرا، نویسنده
نوع مدرک:متون چاپی
سرشناسهامیرآبادی ، سیده زهرا، نویسنده
رده‌بندی کنگره :‭BIO gen ‭29
عنوان :ارتباط چندشکلی ژنتیکی miR-32 C>A (rs7041716) با خطر ابتلا به سرطان سینه
ناشر:دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی: اصفهان
سال نشر :1401
صفحه شمار:58ص
شابک/شاپا24575
یادداشتپایان نامه کارشناسی ارشد :رشته زیست شناسی سلولی -مولکولی گرایش ژنتیک
شناسه افزوده :یوسف نیا ، ساغر، استاد راهنما
آبکار ، مرتضی، استاد راهنما
آهنگرزاده ، شهرزاد، استاد مشاور
توصیفگرهاسرطان پستان،miR32 ،arms PCR ، rs7041716  Breast cancer, MIR32, arms PCR, rs7041716
چکیده :مقدمه: سرطان پستان شایع ترین سرطان تشخیص داده شده در زنان است و رتبه دوم را در بین علل مرگ ناشی از سرطان در زنان دارد. شواهد موجود در پژوهش های مختلف نشان داده است که تحقیقات گذشته و در حال انجام، نتایج زیادی را درمورد مکانیسم های تشخیصی و درمانی در مورد سرطان پستان دارند. این امر به پیشرفت های صورت گرفته در حوزه غربالگری، تشخیص و استراتژی های درمانی درگیر در مدیریت سرطان پستان نسبت داده کمک کرده است. در این مطالعه، به بررسی پیرامون یکی از پلی مورفیسم های تک نوکلئوتیدی (SNP) بالقوه (rs7041716) در ژن غیر کد کننده ی پروتئین miR32 در بیماران سرطان پستان پرداخته شد. درک مکانیسم عملکردی SNP ها در ژن های مختلف کد کننده و غیر کد کننده به یافتن نشانگر های زیستی پیش آگهی دهنده و تشخیصی جدید در بیماران سرطانی کمک می کند.
روش: یافتن فراوانی ژنوتیپی و اللی rs7041716 (C > A) در ژن miR32 توسط متد PCR ARMS صورت گرفت. آنالیز آماری داده های ژنوتیپ و الل و مقایسه ی فراوانی ها در نمونه های سرطان پستان و کنترل توسط نرم افزار SPSS صورت گرفت. محاسبه ی نسبت شانس برای یافتن ارتباط افزایشی یا کاهشی ریسک ابتلا یا پیشرفت سرطان پستان در نمونه های بیماران با الل جهش (C) توسط SPSS صورت گرفت. محاسبه ی مدل های ژنوتیپی غالب، مغلوب و هم بارز نیز برای یافتن بهترین مدل ژنوتیپی بالقوه در rs7041716 و بررسی تاثیر افزایشی یا کاهشی مدل ژنوتیپی مذکور در ریسک ابتلا به بیماری سرطان پستان صورت گرفت.
نتایج: آنالیز آماری داده های ژنوتیپی و اللی نشان دهنده ی افزایش فراوانی الل A و ژنوتیپ AA در نمونه های سرطان پستان نسبت به نمونه های سالم بود. آنالیز نسبت شانس نشان دهنده ی ارتباط مستقیم فراوانی الل A با افزایش ریسک ابتلا به سرطان پستان بود. آنالیز مدل های ژنوتیپی نشان داد که اللA در ژنوتیپ هتروزیگوت (AC) به بیشترین شکل ممکن ریسک ابتلا به بیماری سرطان پستان را افزایش می دهد. این الل در ژنوتیپ AC ریسک ابتلا به بیماری را حدود 2.9 برابر افزایش می دهد.
نتیجه گیری: miR32 به عنوان یکی از ژن های غیر کد کننده ی پروتئین می تواند یکی از ژن های مهم دخیل در افزایش ریسک ابتلا به سرطان پستان محسوب شود. پلی مورفیسم rs7041716 به عنوان یکی از مهم ترین تغییرات نوکلئوتیدی در این ژن است که می تواند ریسک ابتلا به بیماری سرطان پستان را افزایش دهد. درک بیشتر این ناحیه از miR32 می تواند منجر به یافتن یکی از اهداف تشخیصی و درمانی سرطان پستان محسوب شود
لینک ثابت رکورد:../opac/index.php?lvl=record_display&id=13650
زبان مدرک :فارسی
شماره ثبتشماره بازیابینام عام موادمحل نگهداریوضعیت ثبتوضعیت امانت
24575‭BIO gen ‭29 پایان‌نامهدانشگاه شهید اشرفی اصفهانیاسناد مرجعغیر قابل امانت

کاربران آنلاین :23