دسترسی همگانی(OPAC) نام کتابخانه در اوپک

جداسازی و شناسایی پروبیوتیک های موثر بر سویه های آسینتوباکتر مقاوم به دارو (1400) / عباسی ، زهرا، نویسنده
نوع مدرک:متون چاپی
سرشناسهعباسی ، زهرا، نویسنده
رده‌بندی کنگره :‭BIO microb ‭11 1400
عنوان :جداسازی و شناسایی پروبیوتیک های موثر بر سویه های آسینتوباکتر مقاوم به دارو
عنوان موازی :Isolation and Characterization of Effective Probiotics against Drug-Resistant Acinetobacter Strains
ناشر:دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی: اصفهان
سال نشر :1400
صفحه شمار:ف، 81ص
شابک/شاپا24002
یادداشتپایان نامه کارشناسی ارشد: رشته میکروبیولوژی گرایش میکروب های بیماری زا
شناسه افزوده :شکری ، داریوش، استاد راهنما
قاسمی ، مهدی، استاد راهنما
توصیفگرهامقاومت آنتی بیوتیکی  آسینتوباکتر  باکتری گرم منفی  دارو  پروبیوتیک  Antibiotic resistance  Acinetobacter  Gram-negative bacteria  Drugs  Probiotics
چکیده :زمینه و هدف: امروزه با افزایش عفونت¬های بیمارستانی حاصل از پاتوژن¬های گرم منفی فرصت¬طلب و استفاده بی¬رویه آنتی-بیوتیک¬ها، مقاومت چند¬¬دارویی افزایش و تلاش¬ها را برای شناسایی عوامل جایگزین طبیعی بی¬خطر مانندپروبیوتیک¬ها افزایش یافته¬است. هدف ازاین مطالعه جداسازی و شناسایی پروبیوتیک¬¬های موثر بر سویه¬های آسینتوباکتر مقاوم به دارو بود.
مواد و روش¬ها: دراین مطالعه ابتدا در طی مدت شش¬ماه، جدایه¬های باکتری آسینتوباکتر از بیماران بستری در چهار بیمارستان اصلی شهر اصفهان(الزهرا، امین، عسگریه و میلاد) جمع¬آوری شد. شناسایی و تعیین هویت جدایه¬ها با استفاده از آزمون¬های افتراقی و بیوشیمیایی انجام¬شد که درمجموع53نمونه آسینتوباکتربومانی شناسایی¬گردید. تست حساسیت آنتی-بیوتیکی بر طبق استانداردCLSI2020 انجام گرفت. اثر مهاری و ضدمیکروبی20باکتری پروبیوتیک جداشده از محصولات لبنی محلی علیه این سویه¬ها با روش¬های انتشار از چاهک در آگار، تست کشندگی و مدت زمان¬کشندگی بررسی گردید. یک سویه¬ی¬ پروبیوتیک که نتایج مهاری وسیع¬الطیف¬تری داشت انتخاب گردید و مقادیرMIC وMBC و اثر ضدبیوفیلمی آن بر روی تشکیل بیوفیلم آسینتوباکتر به کمک روش میکروتیترپلیت انجام گرفت. سپس تست¬های¬ تعیین مکانیسم مهاری احتمالی و مقاومت به اسید و تعیین نوع و غلظت اسیدهای آلی توسط روش HPLC انجام شد . بررسی اثر سمیت سلولی پروبیوتیک با تستMTT بر روی لاین سلولی فیبروبلاست L929 انجام گرفت. در نهایت پروبیوتیک توسط تست¬های بیوشیمیایی و روش توالی یابی، ژن 16SrRNA تعیین هویت گردید.
یافته¬ها:. نتایج تست حساسیت آنتی¬¬بیوتیکی نشان داد که بیشترین حساسیت 47سویه(68/88%) نسبت به آنتی¬بیوتیک کولیستین بود و53سویه(100%) به آنتی¬بیوتیک¬های مروپنم، سیپروفلوکساسین و پیپراسیلین تازوباکتام مقاوم بودند. با انجام تست‌های مهاری و کشندگی اثرات بالقوه این پروبیوتیک در کشتن سویه¬های مقاوم مورد تایید قرار¬گرفت که نتایج نشان¬داد باکتری پروبیوتیک فقط بعد از1ساعت باعث کشتن سوش¬‌های آسینتوباکتر گردید و مکانیسم مهاری آن به دلیل وجود اسیدلاکتیک و اسیداستیک بوده است. نتایج روش¬میکروتیترپلیت نشان¬داد پروبیوتیک در غلظت □("1" /"4") وانسته علاوه بر مهار، به طورکامل سویه¬ی پاتوژن را از بین ببرد،MIC وMBCیکسان می¬باشد و اثر ضدبیوفیلمی آن در غلظت-های□("1" /"2") و □("1" /"4") می¬باشد. نتایج تستMTT نشان داد باکتری پروبیوتیک سمیتی ندارد و برای استفاده درصنعت ایمن می¬باشد. نتایج تعیین توالی نشان¬داد که باکتری پروبیوتیک لاکتوباسیلوس رامنوسوس می¬باشد.
نتیجه¬گیری¬نهایی:دراین مطالعه لاکتوباسیلوس¬رامنوسوس جداشده از ماست¬محلی دارای¬خواص ضدمیکروبی وضدبیوفیلمی بالقوه علیه تمامی سویه¬های آسینتوباکتر مقاوم به دارو بود. با توجه به فعالیت گسترده این¬سویه، می¬توان آن¬را به طور بالقوه درکنترل¬زیستی سویه¬های آسینتوباکتر مقاوم به دارو استفاده کرد
لینک ثابت رکورد:../opac/index.php?lvl=record_display&id=13200
زبان مدرک :فارسی
شماره ثبتشماره بازیابینام عام موادمحل نگهداریوضعیت ثبتوضعیت امانت
24002‭BIO microb ‭11 1400 پایان‌نامهدانشگاه شهید اشرفی اصفهانیاسناد مرجعغیر قابل امانت

کاربران آنلاین :32