دسترسی همگانی(OPAC) نام کتابخانه در اوپک

جداسازی و شناسایی پروبیوتیک¬های مهاری علیه باکتری استرپتوکوکوس آگالاکتیه (1401) / تذهیبی ، آیه، نویسنده
نوع مدرک:متون چاپی
سرشناسهتذهیبی ، آیه، نویسنده
رده‌بندی کنگره :‭BIO microb ‭25
عنوان :جداسازی و شناسایی پروبیوتیک¬های مهاری علیه باکتری استرپتوکوکوس آگالاکتیه
عنوان موازی :Isolation and identification of inhibitory probiotics against Streptococcus agalactiae
ناشر:دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی: اصفهان
سال نشر :1401
صفحه شمار:82ص
شابک/شاپا24583
یادداشتپایان نامه کارشناسی ارشد: رشته میکروبیولوژی گرایش میکروب های بیماری زا
شناسه افزوده :شکری ، داریوش، استاد راهنما
قاسمی ، سید مهدی، استاد راهنما
جلیلی ، مریم السادات، استاد مشاور
توصیفگرهااسترپتوکوکوس آگالاکتیه، پروبیوتیک، لاکتوباسیلوس، بارداری  Streptococcus agalactiae, probiotic, lactobacillus, pregnancy
چکیده :زمینه و هدف:
امروزه با افزایش روزافزون عفونت¬های ناشی از پاتوژن¬های گرم مثبت به ویژه استرپتوکوکوس¬ها و استفاده بی‌رویه از آنتی¬بیوتیک¬ها، درمانی کم خطر برای مهار سویه¬های باکتریایی بسیار کاربردی خواهد بود. به‌کارگیری پروبیوتیک¬ها برای مهار و کاهش کلونیزاسیون سویه¬های باکتریای، یک روش غیرشیمیایی درمانی است. هدف از این مطالعه، جداسازی و شناسایی پروبیوتیک¬های مؤثر بر سویه¬های استرپتوکوکوس آگالاکتیه بود.
مواد و روش¬ها: در این مطالعه ابتدا در طی مدت شش¬ماه، سویه¬های باکتری استرپتوکوکوس آگالاکتیه از بیماران در آزمایشگاه نوبل جمع¬آوری شد. شناسایی و جداسازی سویه¬ها با استفاده از آزمون¬های افتراقی و بیوشیمیایی انجام ¬شد که در نهایت 60 نمونه باکتری استرپتوکوکوس آگالاکتیه شناسایی¬گردید. در ابتدا تست حساسیت آنتی¬بیوتیکی بر طبق استاندارد CLSI2020 انجام گرفت. اثر مهاری 20 باکتری پروبیوتیک جدا شده از محصولات لبنی محلی علیه این سویه¬ها با روش¬های انتشار از چاهک در آگار، تست کشندگی و مدت زمان‌کشندگی بررسی گردید. دو پروبیوتیک که نتایج مهاری وسیعی داشتند انتخاب گردید و مقادیر MIC (کمترین غلظت مهاری) و MBC (کمترین غلظت کشندگی) و اثر ضدبیوفیلمی آن بر روی تشکیل بیوفیلم استرپتوکوکوس آگالاکتیه به کمک روش میکروتیترپلیت انجام گرفت. سپس تست¬های¬ تعیین مکانیسم مهاری احتمالی و مقاومت به اسید و تعیین نوع و غلظت اسیدهای آلی توسط روش HPLC (کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا) انجام شد. در نهایت پروبیوتیک¬ها توسط تست¬های بیوشیمیایی و روش توالی‌یابی، ژن 16SrRNA تعیین هویت گردید.
یافته¬ها:. نتایج تست حساسیت آنتی¬بیوتیکی نشان داد که بیشترین حساسیت باکتری استرپتوکوکوس آگالاکتیه به دو آنتی¬بیوتیک لینزولید و ونکومایسین است درحالی که این باکتری بیشترین مقاومت را به تتراسایکلین نشان داد. با انجام تست¬های مهاری و کشندگی، اثرات بالقوه پروبیوتیک¬ها بر این باکتری مورد تأیید قرار گرفت. این نتایج نشان داد که پروبیوتیک¬ها فقط بعد از گذشت یک ساعت باعث کشتن سویه¬های استرپتوکوکوس آگالاکتیه می¬گردند. در میان پروبیوتیک¬های مورد مطالعه، مکانیزم مهاری پروبیوتیک¬ها به واسطه تولید اسید استیک و اسید لاکتیک است که اثر کشندگی ایجاد نمود. همچنین نتایج روش میکروتیتر پلیت نشان داد پروبیوتیک مورد مطالعه ما به ترتیب در غلظت (پروبیوتیک پنیر لاکتیکی)و (پروبیوتیک پنیر لیقوان) علاوه بر مهار به طور کامل سویه پاتوژن را از بین می¬برد. نتایج تعیین توالی نشان¬داد که باکتری¬های پروبیوتیک مورد مطالعه ما، لاکتی‌پلنتی‌باسیلوس پنتوسوس و لاکتی‌کازئی‌باسیلوس پاراکازائی می¬باشد.
نتیجه¬گیری نهایی: در این مطالعه لاکتوباسیلوس¬های جدا‌شده از محصولات لبنی دارای خواص ضدمیکروبی و ضدبیوفیلمی بالقوه علیه تمامی سویه¬های استرپتوکوکوس آگالاکتیه بودند. بنابراین می‌توان از آن‌ها به‌عنوان جایگزینی سالم به‌صورت مکمل¬های خوراکی در برابر عفونت¬های ناشی از کلونیزاسیون GBS استفاده کرد
لینک ثابت رکورد:../opac/index.php?lvl=record_display&id=13658
زبان مدرک :فارسی
شماره ثبتشماره بازیابینام عام موادمحل نگهداریوضعیت ثبتوضعیت امانت
24583‭BIO microb ‭25 پایان‌نامهدانشگاه شهید اشرفی اصفهانیاسناد مرجعغیر قابل امانت

کاربران آنلاین :31