دسترسی همگانی(OPAC) نام کتابخانه در اوپک

افزایش بهره¬وری تولید پلی هیدروکسی بوتیرات با استفاده از آرکئا (1401) / چاهیان چی ، شیوان، نویسنده
نوع مدرک:متون چاپی
سرشناسهچاهیان چی ، شیوان، نویسنده
رده‌بندی کنگره :‭BIO microb I ‭3
عنوان :افزایش بهره¬وری تولید پلی هیدروکسی بوتیرات با استفاده از آرکئا
عنوان موازی :Increasing the production efficiency of PHB using archaea
ناشر:دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی: اصفهان
سال نشر :1401
صفحه شمار:99ص
شابک/شاپا24658
یادداشتپایان نامه کارشناسی ارشد: رشته میکروبیولوژی گرایش صنعتی
شناسه افزوده :عباسی ، سهیلا، استاد راهنما
جلیلی ، مریم السادات، استاد راهنما
امتیازی ، گیتی، استاد مشاور
توصیفگرهاپلی¬هیدروکسی بوتیرات، هالوفیل، اسید کورتونیک، پلاستیک تخریب پذیر  polyhydroxybutyrate, halophiles; cortonic acid, biodegradable plastics
چکیده :استفاده زیاد از پلاستیک¬های معمولی منجر به مشکلات زیست محیطی جدی شده است. پلی¬هیدروکسی آلکانوات¬ها (PHAs) به دلیل وجود طبیعت زیست تخریب پذیر آن¬ها، جایگزینی قوی برای پلاستیک¬های مصنوعی هستند. در قلمرو آرکئا برخی جنس¬های متعلق به گروه هالوآرکئا به عنوان تولید‌کنندگان پلی-هیدروکسی بوتیرات(PHB) شناسایی شده¬اند.
در این مطالعه جهت جداسازی هالوفیل¬ها نمونه¬های نمکی از نقاط متفاوت ایران جمع¬آوری و به آزمایشگاه منتقل و سپس کلنی¬های متفاوت خالص‌سازی گردیده و جدایه¬ها جهت بررسی کیفی تولید PHB با استفاده از رنگ¬آمیزی سودان سیاه غربال¬گری شدند. سپس جدایه برتر با استفاده از سنجش کمی وزن خشک و غلظت (بر اساس جذب UV کروتونیک اسید تولید شده) انتخاب شد. اثر منابع متفاوت کربن، نیتروژن و غلظت نمک در تولید PHB بررسی و اثر پارامترهای متفاوت دما، هوادهی و pH بر تولید PHB نشان داده شد. پودر PHB به دست آمده مورد آنالیز فیزیکو- شیمیایی طیف‌سنجی تبدیل فوریه مادون قرمز(FTIR) و طیف سنجی رزونانس مغناطیسی هسته¬ای (1HNMR)و کروماتوگرافی نفوذ ژل (GPC) قرار گرفت.
نتایج نشان داد که سویه هالوآرکئوم اسیدیفیلوم (Halarchaeum acidiphilum ASDL78) جدا شده از کویر لوت ایران در محیط کشت آرکئا، حاوی 5/12% کلرید سدیم و pH برابر 6/7 در دمای 37 درجه سانتیگراد در فاز سکون رشد، مقدار 4/6 گرم بر لیتر PHB تولید کرد. همچنین بیشترین راندمان برای این سویه 58/71 درصد تعیین شد. آنالیز فیزیکو- شیمیایی PHB با تست FTIR و GPC تولید PHB را تأیید و تجزیه و تحلیل توسط 1HNMR نشان داد در این مطالعه علاوه بر PHB مقداری پلی-هیدروکسی بوتیرات- والرات (PHBV) هم تولید شده است که دارای خواص مفیدتری نسبت به PHB است.
سویه‌های هالوفیل پتانسیل بالایی برای تولید پلی¬هیدروکسی بوتیرات دارند. از آنجایی¬که هالوآرکئا نیازی به شرایط استریل ندارند و می‌توان از آب شور برای تهیه محیط کشت استفاده کرد همچنین بازیابی گرانول¬های PHB سریع و کم هزینه است، این میکروارگانیسم¬ها می‌توانند در تولید بیوپلاستیک‌ها از نظر اقتصادی بیشتر از باکتری ها مفید باشند
لینک ثابت رکورد:../opac/index.php?lvl=record_display&id=13733
زبان مدرک :فارسی
شماره ثبتشماره بازیابینام عام موادمحل نگهداریوضعیت ثبتوضعیت امانت
24658‭BIO microb I ‭3 پایان‌نامهدانشگاه شهید اشرفی اصفهانیاسناد مرجعغیر قابل امانت

کاربران آنلاین :33