دسترسی همگانی(OPAC) نام کتابخانه در اوپک

تعامل حقوق رقابت و حقوق مالکیت فکری در اسناد بین المللی (1401) / حیدری لائی بیدی ، سمیه، نویسنده
نوع مدرک:متون چاپی
سرشناسهحیدری لائی بیدی ، سمیه، نویسنده
رده‌بندی کنگره :‭LAW P ‭132
عنوان :تعامل حقوق رقابت و حقوق مالکیت فکری در اسناد بین المللی
عنوان موازی :Interaction of Competition Law and Intellectual Property Law in International Documents
ناشر:دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی: اصفهان
سال نشر :1401
صفحه شمار:83ص
شابک/شاپا24617
یادداشتپایان نامه کارشناسی ارشد:رشته حقوق گرایش حقوق خصوصی
شناسه افزوده :مصطفی ، نفری، استاد راهنما
عبدالصمدی ، راضیه، استاد مشاور
توصیفگرهاحقوق رقابت ،حقوق مالکیت فکری ،تعارض، تعامل، واردات ، مجوزهای اجباری  Competition rights, intellectual property rights, conflict, interaction, importation, compulsory licenses.
چکیده :رقابت امروزه در بازارها و بنگاههای اقتصادی بازیگر اصلی محسوب می شود رقابت تجارتی دارای اقسام متفاوتی است. رقابت از منظر حقوقی به قوانینی اطلاق می شود که از رقابت آزاد در فعالیت های اقتصادی و تجاری حمایت می کند و از شکل گیری انحصار در این گونه فعالیت ها جلوگیری می کند.حقوق رقابت در واقع فرزند حقوق تجارت است از همین رو بسیاری از قوانین حقوق تجارت تاثیر گذار بر حقوق رقابت است . حقوق رقابت چون اقتصاد کشورها را تحت تاثیر قرار می دهد باعث گردیده تا این شاخه از حقوق بشدت مورد توجه دولتها باشد.
عمده ترین هدف حقوق رقابت، مبارزه با انحصار و پیشگیری از ایجاد موقعیت های انحصاری در بازار است و اما حقوق مالکیت فکری دنیایی مجزا و حتی الاظاهر در تعارض با حقوق رقابت دارد، حقوق مالکیت فکری با هدف حمایت ازخالق اثر و یا پدیده آورندهء هنری بدنبال اعطای انحصار است از همین رو تعارضات ظاهری بین این دو شاخه از حقوق وجود دارد.بدون در نظر گرفتن حقوق مالکیت فکری حقوق رقابت نمی تواند توسعه پیدا کند چرا که ممکن است موجب تضرر به مبدع اثر و خالق هنر گردد، بنابراین تعامل و همزیستی معقول بین حقوق مالکیت فکری و حقوق رقابت، مستلزم توجه ویژه وارزیابی مناسب بازار و همچنین تدوین مقرراتی پویا و به روز است . تجربه جامعه بین المللی نیز همین امر را تایید می نماید که ملاحظات هر دو حوزه را مدنظر قرار دهد. حقوق رقابت ضد انحصار و حقوق مالکیت فـکری، حق انحصاری ویژه ای برای صـاحبان امــوال فکری است . در این پژوهش سعی بر آن شد که روشهای تعامل این دو حق به ظاهر متناقض پرداخته شود. از روش های تعامل ین این دو رشته می توان استیفاء، واردات موازی، مجوزهای اجباری و مجوزهای بهره برداری منطبق با حقوق رقابت را نام بـرد
لینک ثابت رکورد:../opac/index.php?lvl=record_display&id=13692
زبان مدرک :فارسی
شماره ثبتشماره بازیابینام عام موادمحل نگهداریوضعیت ثبتوضعیت امانت
24617‭LAW P ‭132 پایان‌نامهدانشگاه شهید اشرفی اصفهانیاسناد مرجعغیر قابل امانت

کاربران آنلاین :2