دسترسی همگانی(OPAC) نام کتابخانه در اوپک

طراحی مدرسه با بهره¬گیری از شاخص¬های مدارس کهن اصفهان به منظور ارتقاء هویت فضاهای آموزشی (1401) / شمس ، سعید، نویسنده
نوع مدرک:متون چاپی
سرشناسهشمس ، سعید، نویسنده
رده‌بندی کنگره :‭ARC ‭108
عنوان :طراحی مدرسه با بهره¬گیری از شاخص¬های مدارس کهن اصفهان به منظور ارتقاء هویت فضاهای آموزشی
عنوان موازی :School design using the features of old schools of Isfahan in order to improve the identity of the educational space
ناشر:دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی: اصفهان
سال نشر :1401
صفحه شمار:120ص
شابک/شاپا24729
یادداشتپایان نامه کارشناسی ارشد: رشته مهندسی معماری
شناسه افزوده :کاراحمدی ، مهران، استاد راهنما
جهانگیری ، علی اکبر، استاد مشاور
توصیفگرهامدرسه، مدارس کهن اصفهان، فضاهای آموزشی، هویت  School, old schools of Isfahan، educational space، identity
چکیده :شهراصفهان در جوامع بین المللی شهری شناخته شده به واسطۀ آثار و پیشینۀ تاریخی آن می‌باشد؛ از جمله این آثار می‌توان به میدان نقش جهان، پل خواجو، 33پل، منارجنبان و... اشاره نمود؛ این درصورتی است که آثاری در این شهر وجود دارد که از اهمیت بالایی برخوردار هستند و به خوبی و آنطور که باید مورد شناخت عموم قرار نگرفته‌اند.
ازجمله این آثار می‌توان به مدارس کهن شهر اصفهان اشاره نمود که این مدارس با گذشت صدها سال همچنان پابرجا، قابل ستایش و درحال استفاده می‌باشند. هرکدام از این مدارس نمایانگر شیوه و معماری دوران ساخت خود می‌باشند اما با کمی تامل می‌توان متوجه یک الگوپذیری و روند تکامل در این مدارس شد که هر مورد نسبت به نمونۀ پیشین خود تکامل یافته و از یک الگو تبعیت کرده است. ازجملۀ این مدارس مدرسه ملاعبدالله، نیم آورد، امامیه، صدر و...می‌باشند.
بانگاهی به ساختمان‌های آموزشی در دوران معاصر(دورۀ قاجاروپهلوی‌اول) نیزمی‌توان این الگوپذیری را درکنار معماری مدرن مشاهده نمود که بعنوان مثال می‌توان به مدارسی مانند مدرسه کاتارینیان، کانانیان، دبیرستان بهشت آیین و دبیرستان ادب اشاره نمود. این روند تا مدرسه سعدی (دوره پهلوی اول) ادامه داشته است و دراین مدرسه (سعدی) با حذف ایوان می‌توان گفت این روند به حداقل خود کاهش یافته است. (برگرفته از مصاحبه باجامعه آماری متخصصین)
اما امروزه مدارسی مشاهده می‌شود که می‌توان اینگونه بیان کرد که با حداقل توجه و یا بدون توجه به این پیشینه و هویت طراحی و ساخته شده اند.
در این پژوهش از روش تحقیق توصیفی _ تحلیلی از نوع کیفی و راهبرد نمونه موردی استفاده شده است و سعی برآن است که با بررسی مولفه‌های هویت وشناخت شاخصه‌های مدارس کهن اصفهان، هویت تقلیل یافتۀ فضاهای آموزشی شهر اصفهان بهبود یابد.
در انتها باتوجه به شاخصه‌ها و مؤلفه‌های مورد بررسی، می‌توان به یک الگو در جهت طراحی مدارس باهویت و در خور پیشینۀ شهر اصفهان دست یافت که در این پژوهش مدرسه‌ی ناطق اصفهانی واقع در منطقه 3 مناطق پانزده گانه شهر اصفهان با این الگو مورد طراحی قرار گرفته است
لینک ثابت رکورد:../opac/index.php?lvl=record_display&id=13795
زبان مدرک :فارسی
شماره ثبتشماره بازیابینام عام موادمحل نگهداریوضعیت ثبتوضعیت امانت
24729‭ARC ‭108 پایان‌نامهدانشگاه شهید اشرفی اصفهانیاسناد مرجعغیر قابل امانت

کاربران آنلاین :26