دسترسی همگانی(OPAC) نام کتابخانه در اوپک

طراحی مجموعه ویلایی باغ بهادران به شیوه تلفیقی دو سبک معماری مدرن متاخر و سنتی با هدف همخوانی معماری با طبیعت (1402) / نوروز ، محمدرضا، نویسنده
نوع مدرک:متون چاپی
سرشناسهنوروز ، محمدرضا، نویسنده
رده‌بندی کنگره :‭ARC ‭112
عنوان :طراحی مجموعه ویلایی باغ بهادران به شیوه تلفیقی دو سبک معماری مدرن متاخر و سنتی با هدف همخوانی معماری با طبیعت
عنوان موازی :The design of Bahadran garden villa complex by combining two modern and traditional architectural styles with the aim of harmonizing architecture with nature
ناشر:دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی: اصفهان
سال نشر :1402
صفحه شمار:100ص
شابک/شاپا24749
یادداشتپایان نامه‌ی کارشناسی ارشد: رشته‌ی معماری، گرایش معماری
شناسه افزوده :کاراحمدی ، مهران، استاد راهنما
جهانگیری ، علی اکبر، استاد مشاور
توصیفگرهامجموعه ویلایی - معماری مدرن متاخر - معماری سنتی - معماری و طبیعت - باغ بهادران  Villa complex - late modern architecture - traditional architecture - architecture and nature - Bahadran garden
چکیده :خانه شاید یکی از ابتدایی ترین و اصلی ترین گونه های معماری باشد. شاید بتوان پذیرفت معماری با "خانه" و سرپناه آغاز شده است. جستجو برای یافتن و سپس تلاش برای شکل دادن و ساختن سرپناه، از بسیاری از فرم های دیگر معماری قدیمی تر و حیاتی تر است. پیش از آن که معماری نیایش گاهی یا معماری آرام گاهی به وجود آید؛ یا پیش از آن که انسان ها مکان هایی را برای داد و ستد کالاهایشان طراحی کنند و فضاهای دیگری را به امور آموزشی اختصاص دهند و سپس به طراحی فضاهای شهری و عمومی بپردازند، خانه بوده است. امروزه شهرها دو از نماد جغرافیایی (محیط طبیعی و محیط انسان ساخت) مند بهره هستند. بشر امروزه در پی فعالیت های روزانه و در تکاپو برای گذران زندگی روزمره و معاش خود جهت احداث مسکن، چه به عنوان سرپناه و چه به منظور سرمایه گذاری، مستمراً این دو نماد را تغییر شکل داده و محیط زیست شهری را دگرگون می سازد. در این فرآیند فضاهای سبز، باغ ها و جنگل ها تبدیل به آسمان خراش ها و شهرک های مسکونی می شوند. شهرنشینان امروزی با احساس خلائی عمیق از دستیابی به طبیعت، خود را به دور از آسایش و آرامش راستین می یابند.
طبیعت دستاورد بهترین معمار یعنی خداوندگار است و اغلب برای معماران بهترین سرچشمه الهام بوده است. بشر در طول تاریخ از هنگامی که سرپناه، مسکن، محل زیست، محل کار و یا هر نوع فضایی را ساخته و مورد بهره برداری قرار داده، همیشه عوامل طبیعی در این ساختار یک اصل مهم و اساسی برای او بوده اند. معماری انسان در این دوران تاریخی آگاهانه دو موضوع فرم و عملکرد را آشکارا در بر داشته است.
به کارگیری فرم های طبیعی در معماری، نشانه گرایش انسان به آثار خلقت و تاثیرات آن است. از سوی دیگر فرم های طبیعت در گذشته از نقش موثرشان چه در زمینه عملکردی و چه در باب زیبایی، از احترام و تقدس در فرهنگ ها و اقوام ملل مختلف برخوردار بوده اند. به عنوان مثال حیوانات و پرندگان در کشورهای مختلف و در آیین ها و جوامع گوناگون بنا به گذشته فرهنگی آن ها، هر یک تقدسی خاص داشته اند.
طبیعت در بسیاری از راهبردهای منتهی به خلاقیت معماری تاثیر می گذارد. طبیعت همیشه در همه جا حاضر و طبقه بندی ناپذیر و به مثابه ابزاری بسیار قدرتمند برای الهام بخشی است. حضور آن در استعاره، تقلید، تغییرپذیری فرم و مصالح معماری آشکار است.
منابع طبیعی، کشاورزی، باغات پیرامون شهرها همه و همه بشر شهرگرا را به سوی خود می خواند تا از فشارهای زندگی شهری بکاهد و روح انسانی را دوباره زنده کند اما گسترش فیزیکی شهرها منجر به از بین رفتن محیط طبیعی پیرامونی و زمین های زراعی شده است. در این میان طرح "باغ-ویلا" از دید مدیران شهری بخشی از تلاش برای پایدار ساختن فضای سبز شهرها و یکی از راه حل هایی است که برای حل مشکلات محیط زیست شهری در نظر گرفته شده است.
لینک ثابت رکورد:../opac/index.php?lvl=record_display&id=13815
زبان مدرک :فارسی
شماره ثبتشماره بازیابینام عام موادمحل نگهداریوضعیت ثبتوضعیت امانت
24749‭ARC ‭112 پایان‌نامهدانشگاه شهید اشرفی اصفهانیاسناد مرجعغیر قابل امانت

کاربران آنلاین :28